Piasta rowerowa – kompendium wiedzy

Wybierając nowe piasta rowerowe – https://www.zico-bike.pl/piasty należy zadbać o to, aby ilość otworów na szprychy zgadała się z ilością otworów, które dostępne są w obręczy. W dzisiejszych czasach standardem są popularne koła 32-szprychowe. Warto jednak wspomnieć o tym, że koła z mniejszą ilością szprych są znacznie lżejsze. Jeszcze kilka lat temu uważano, że tylko 36 szprych zapewni idealną trwałość i stabilność podczas jazdy. Dzięki nowoczesnej technologii i wysokiej jakości materiałom można pozwolić sobie jednak na zakup kół z mniejszą ilością szprych.

Piasta rowerowa a średnica kołnierzy

Wybierając piasta warto zwrócić uwagę również na średnicę poszczególnych kołnierzy. Godne uwagi są przede wszystkim kołnierze o większej średnicy, dzięki którym możemy skorzystać z dobrodziejstwa krótszych szprych, które pozwalają zapleść sztywniejsze koła rowerowe. Piasta rowerowa tylna dla kasety ma specjalny bębenek z naciętymi wielowypustami, z kolei piasta rowerowa dla wolnobiegu ma na kołnierzu nacięty dodatkowy gwint do którego można dokręcić wolnobieg.

Szerokość piast i średnica osi

Kolejnym parametrem na który należy zwrócić uwagę jest średnica osi oraz szerokość samych piast. W piastach przednich i tylnych mogą występować osie o bardzo różnych średnicach. Doskonała stabilność koła i idealne usztywnienia widelca zapewnia standard ø20 mm. Godny uwagi jest także nowy standard osi przednich ø15 mm. Nie można zapominać również i o tym, że do współpracy z daną piastą rowerową idealnie musi być przystosowana również rama oraz systemy amortyzacji.

Porządny zacisk

W piastach z osią o średnicy 9 mm doskonale sprawdzą się zaciski mimośrodkowe. Niektórzy producenci w przednich piastach stosują osie „Maxle” albo popularne osie o średnicy 20mm, które mocowane są śrubami i specjalnymi patentowymi zaciskami. Rozwiązanie tego typu doskonale sprawdzi się w ramach typu SS, DH i BMX, które w dzisiejszych czasach są bardzo często spotykane.