Regulacja przerzutki tylnej

Prawidłowo działająca przerzutka tylna jest jednym z najważniejszych elementów determinujących komfort jazdy. Używamy jej znacznie częściej niż przedniej, a znaczne rozregulowanie może owocować nie tylko uszkodzeniami łańcucha czy przerzutki, ale także koła, całego napędu czy nawet ramy.

Zanim przystąpimy do regulacji, trzeba przede wszystkim wyczyścić łańcuch i napęd, sprawdzić stan linek i pancerzy, ale także i przede wszystkim – stan haka przerzutki. Nawet małe skrzywienie haka będzie owocować nieprawidłową pracą przerzutki. Spójrz od tyłu i z dołu na przerzutkę i jeżeli zauważysz, że kółka przerzutki nie leżą równolegle do zębatek kasety, to hak wymaga prostowania. Warto także sprawdzić i ewentualnie dokręcić śrubę mocującą przerzutkę do haka. Prostowanie haka polecam powierzyć serwisowi, bo łatwo pogorszyć sprawę po prostu go łamiąc, poza tym należy robić to przy pomocy specjalnego narzędzia, które do tanich nie należy.

Przerzutki regulujemy stawiając rower na stojaku serwisowym. Nie należy przeprowadzać regulacji stawiając rower do góry kołami. Istnieją dwa typy przerzutek tylnych, których regulacja różni się od siebie: odśrodkowe (rowery szosowe i większość górskich), gdzie sprężyna w pantografie ciągnie przerzutkę w stronę najmniejszej zębatki i dośrodkowe (pozostałe górskie i większość miejskich, trekkingowych i crossowych), gdzie sprężyna ciągnie przerzutkę w stronę wewnętrznej, największej zębatki. Poniższy opis dotyczy przerzutki dośrodkowej.

  1. Zrzuć manetką bieg na najmniejszą zębatkę, z przodu ustaw środkowy bieg.
  2. Wkręć do oporu śrubę baryłkową przy manetce (lub przy przerzutce) i odkręć ją ponownie o około półtora obrotu by umożliwić późniejsze regulacje.
  3. Zakręć korbą i spójrz, czy wózek przerzutki znajduje się dokładnie pod najmniejszą zębatką. Jeżeli łańcuch spada w dół, trzeba dokręcić lekko śrubkę „H”. Ważne, by robić to stopniowo, bo przerzutka jest czuła na zmiany.
  4. Zwolnij linkę przerzutki odkręcając śrubę mocującą. Bez zmieniania pozycji przerzutki, napnij linkę i ponownie przytwierdź ją śrubą do przerzutki.
  5. Sprawdź działanie przerzutki, przerzucając w górę po jednej zębatce. Jeżeli łańcuch wchodzi opornie, należy naciągnąć linkę wkręcając lekko śrubę baryłkową przy manetce.
  6. Jeżeli łańcuch nie będzie chciał wejść na ostatnią zębatkę, odkręć lekko śrubkę „L” i analogicznie- jeżeli łańcuch wchodzi zbyt daleko- należy ją dokręcić.
  7. Sprawdź działanie przerzutki na różnych ustawieniach z przodu i z tyłu (pamiętając o tym, jakie biegi ze sobą współpracują – pisałam o tym w artykule o regulacji przerzutki przedniej). Przejedź się i zobacz, czy wszystko działa prawidłowo. Podczas przejażdżki możesz dokonywać małych zmian przy pomocy śruby baryłkowej: jeżeli łańcuch leniwie wchodzi na większe zębatki – należy ją lekko wkręcić, jeżeli kiepsko schodzi – wykręcić.

Przerzutki odśrodkowe regulujemy podobnie, ale napinamy linkę, kiedy łańcuch znajduje się na największej zębatce, regulacja śrubkami nie ulega zmianie, natomiast regulacja napięciem linki śrubką baryłkową przebiega odwrotnie.

Dorota Łabęda – Dyszy

Połącz się z Facebook